Elipse
Powrót

Szkice

27.09.2019

„Ważne były momenty rozmaitych spotkań”

autorka: Iga Jagodzińska

Warsztaty dramatopisarskie w Obrzycku to intensywne i bardzo inspirujące wydarzenie. Pojawiłam się na nich jako uczestniczka konkursu. Było to spotkanie laureatów i autorów tekstów, dostrzeżonych przez jury, z samym jury, dyrektorami teatrów, aktorami, pedagogami i dramatopisarzami.

Spotkania miały interesującą formułę. Interesującą, ponieważ program został ułożony w taki sposób, aby nie odrywać się od teatru i słowa. Każdego dnia dyskusje na temat tekstów miały między innymi formę rozmów z autorami, a kończyły się przy wieczornym ognisku. Dzięki temu można było poznać uczestników i organizatorów. Dla mnie ważne były właśnie te momenty rozmaitych spotkań – doskonała okazja, by podpytać o różne sprawy związane z tworzeniem tekstów dla dzieci i młodzieży.

Cieszę się, że mogłam skonfrontować swój tekst z różnymi opiniami. Odbyło się to w korzystnych warunkach – w kameralnym gronie, również w postaci indywidualnych rozmów z jurorkami. Jest to dla mnie wzbogacające, bo wróciłam z warsztatów z poczuciem, że zadałam sporo pytań, ale też na niektóre udało mi się odpowiedzieć. Przyjemnością było posłuchać, jak teksty (bądź ich części) czytali przed publicznością (złożoną z dzieci, młodzieży i dorosłych) nie tylko aktorzy, ale również uczestnicy i uczestniczki warsztatów. Nie obyło się bez zabawnych momentów, kiedy tekst ożywał dzięki głosom i zaangażowaniu wykonawców. W czasie warsztatów był także czas na wysłuchanie, co o tekstach mówią ich autorzy oraz dopytanie o intrygujące kwestie.

Część uczestników znała się z poprzednich edycji, część pierwszy raz gościła w Obrzycku. Jako debiutantka w Konkursie, obserwowałam i chłonęłam, patrząc na swój tekst odrobinę mniej surowo… Z pewnością pobyt w Obrzycku skłania do pracy – nad tekstem konkursowym oraz nad nowymi tworami. Myślę, że taka konfrontacja, spojrzenie z odmiennych perspektyw, jest bardzo ożywcza i stawia pytania, które można zadawać nie tylko sobie, tekstowi, ale i światu.

Czytaj inne

Na głowie się nie mieści

29.03.2024

„W jakim stopniu udaje się w teatrze dla młodej widowni zachować uniwersalność charakteryzującą większość picturebooków – ich nieprzystawalność klasyfikacjom wiekowym odbiorców?”

Czytaj dalej

Czemu Antek boi się trolli?

27.03.2024

„[…] bardzo ważne jest odtabuizowanie języka i tematów związanych życiem i twórczością osób z niepełnosprawnościami”.

Czytaj dalej

Nic o nas bez nas

13.03.2024

O głosie dziecka w teatrze dla młodej widowni oraz sposobach pracy z dziećmi podczas realizacji spektakli pisze Katarzyna Lemańska.

Czytaj dalej

Od okresu melodii do okresu wyrazu – o komunikacji niewerbalnej z małymi odbiorcami i metodach tworzenia spektakli dla najnajów

28.12.2023

„Projekty artystyczne z użyciem czy to znaków polskiego języka migowego, opatentowanych metod takich jak bobomigi Danuty Mikulskiej, czy po prostu naturalnych znaków i gestów służą wspieraniu i budowaniu komunikacji autentycznej, spotkaniu twarzą w twarz, oraz zwracają uwagę na negatywne skutki popularyzacji komunikacji cyfrowej”.

Czytaj dalej

Jak pisać z młodzieżą, a nie tylko dla młodzieży? – case study z pisania sztuki „Wychowanie Fizyczne”.

14.12.2023

„Do każdej wyprawy należy się przygotować. Myślę, że do wyprawy mającej służyć researchowi do pisania sztuki – szczególnie”.

Czytaj dalej

Czy dzieci i wilki uratują świat? Relacje „istot głęboko czujących” w dramatopisarstwie Katarzyny Matwiejczuk dla młodej widowni

21.04.2023

„Katarzyna Matwiejczuk proponuje namysł nad ekologią głęboką, której przedstawicielami są dzieci. W przeciwieństwie do zwolenników ekologii płytkiej, świadomych realnych przecież zagrożeń ekologicznych, bohaterowie opisanych sztuk nie szukają doraźnych rozwiązań […]”.

Czytaj dalej

Niedorosłe dorosłości. Co o czasie, przemijaniu oraz dojrzewaniu mówią Pourveur, Park i Bukowski?

27.03.2023

O refleksji nad subiektywnością czasu i odkrywaniem siebie w różnych okresach życia w dramatach Pourvera, Parka i Bukowskiego.

Czytaj dalej

Poszukiwanie samej siebie. Strategie reprezentacji bohaterów w teatrze dla młodzieży

16.02.2023

„Teatr dla młodzieży musi spełnić oczekiwania jednej z najbardziej wymagających grup odbiorczych. Jak ciekawie przedstawić postawy światopoglądowe młodych bohaterów?”

Czytaj dalej

Nowy język. PJM w spektaklach dla dzieci

29.06.2022

Krytyczka Katarzyna Lemańska analizuje wykorzystanie polskiego języka migowego w najnowszej dramaturgii dla młodych odbiorców i odbiorczyń. Jak osoby tworzące sztukę performatywną dopasowują się do potrzeb zróżnicowanej widowni?

Czytaj dalej

Co będziesz robił w sąsiedniej celi? – kilka subiektywnych myśli o tym, jak się rozwijać jako autor lub autorka sztuk dla młodej widowni w Polsce

21.02.2022

Jak się rozwijać jako autor lub autorka sztuk dla młodego widza? W jaki sposób doskonalić warsztat? Gdzie szukać inspiracji i tematów? A przede wszystkim – jak dotrzeć na teatralne sceny?

Czytaj dalej