Co będziesz robił w sąsiedniej celi? – kilka subiektywnych myśli o tym, jak się rozwijać jako autor lub autorka sztuk dla młodej widowni w Polsce
SZKIC | 21.02.2022
Jak się rozwijać jako autor lub autorka sztuk dla młodego widza? W jaki sposób doskonalić warsztat? Gdzie szukać inspiracji i tematów? A przede wszystkim – jak dotrzeć na teatralne sceny?
Autorką tekstu jest Agnieszka Kochanowska
CZYTAJ DALEJ
Wycofać się i przeczekać. Hikikomori jako strategia przetrwania?
SZKIC | 29.12.2021
Radykalną formą odosobnienia jako sposobu życia i zarazem metodą radzenia sobie z problemami jest hikikomori. Zjawisko to stało się głównym tematem sztuki Holgera Schobera, która ukazała się w 31. zeszycie „Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży”. Dzieło austriackiego autora udowadnia, że współczesna dramaturgia przeznaczona dla młodej widowni nie stroni od tematyki zaangażowanej społecznie, antycypując szerzej nieznany problem socjologiczny, polegający na rewolucyjnym podważeniu dotychczasowych praktyk współbycia z innymi.
Autorką tekstu jest Wiktoria Formella
CZYTAJ DALEJ
O empatii w dramatach dla młodzieży. Przegląd
SZKIC | 03.06.2020
Empatyzowanie z postaciami umożliwia podobieństwo przedstawionych w dramacie relacji między bohaterami czy trudnych decyzji do sytuacji, z jakimi spotykają się młodzi ludzie. W ten sposób postaci stają się reprezentantami młodych widzów, ale również ich potencjalnymi znajomymi, przyjaciółmi, odbiciem osób spotykanych w realnym życiu.
Autorem tekstu jest Tomasz Kaczorowski
CZYTAJ DALEJ
Odnaleźć właściwe słowa. Motywy tanatyczne w najnowszej dramaturgii dla dzieci i młodzieży
SZKIC | 15.04.2020
Od
kilkunastu lat w literaturze dziecięcej i młodzieżowej trwa moda na
podejmowanie trudnych tematów, takich jak: choroba, śmierć, wojna,
przemoc, wykluczenie czy nieudane relacje z rodzicami. Tematyki tabu nie
mogło, oczywiście, zabraknąć w najnowszej dramaturgii dla dzieci i
młodzieży, która podąża za nowymi trendami i kierunkami równie szybko
jak jej epicka siostra.
Autorką tekstu jest Marlena Jasińska-Denst
CZYTAJ DALEJ
(Nie)czytanie dramatu
SZKIC | 15.03.2020
W latach 90. ubiegłego wieku narodziła się osobna forma scenicznej realizacji tekstu – określana jako czytanie dramatu, będąca efektem pojawienia się fali nowej dramaturgii. Dziś jest już powszechną metodą na prezentację utworów dramatycznych zarówno tych przeznaczonych dla dorosłych, jak i niedorosłych odbiorców.
Autorką tekstu jest Katarzyna Mazur-Lejman
CZYTAJ DALEJ
6 faktów o początkach Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży
SZKIC | 11.02.2020
W styczniu 2020 roku Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu ogłosiło 31. edycję Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży.
Prezentujemy kilka faktów dotyczących historii Konkursu.
CZYTAJ DALEJ
Powrót Sceny Czytanej. „BlackPink” Marcina Teodorczyka
SZKIC | 30.11.2019
Scena Czytana jest jednym ze starszych projektów Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu – po raz pierwszy zorganizowano ją w 2005 roku. Od tamtej pory odbyło się wiele prezentacji współczesnych sztuk, a większość z nich była adresowana do młodzieży. Ta inicjatywa ma wiele zalet. Kolejne czytania – przygotowywane przez profesjonalnych reżyserów i aktorów – dla autorów sztuk często okazują się bezlitosnym sprawdzianem.
Autorką tekstu jest Agata Drwięga
CZYTAJ DALEJ
Polityczność teatru dla młodych widzek i widzów
SZKIC | 09.10.2019
Teatr może istniejące normy kwestionować, podważać pokazując inne ciała i inne postawy niż te uznawane w społeczeństwie za normatywne; albo może je utrwalać, reprodukując obrazy istniejące w rzeczywistości i tym samym konserwować istniejący porządek rzeczy. Teatr dla młodszych widzek i widzów także – a może nawet tym bardziej.
Autorem tekstu jest Piotr Morawski
CZYTAJ DALEJ
Ingeborg von Zadow o 28. warsztatach dramatopisarskich w Obrzycku
SZKIC | 03.10.2019
Gdy wspominam dni, które spędziłam podczas 28. warsztatów dramatopisarskich w Obrzycku, zorganizowanych przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, myślę o atmosferze życzliwości i szacunku, o wzajemnym zainteresowaniu, ciekawości i cierpliwości. W pięknej, spokojnej przestrzeni Pałacu w Obrzycku mieliśmy możliwość rozmowy o najnowszych zjawiskach i rozwoju polskiej dramaturgii dla dzieci i młodzieży.
CZYTAJ DALEJ
„Ważne były momenty rozmaitych spotkań”
SZKIC | 27.09.2019
Warsztaty dramatopisarskie w Obrzycku to intensywne i bardzo inspirujące wydarzenie. Pojawiłam się na nich jako uczestniczka konkursu. Było to spotkanie laureatów i autorów tekstów, dostrzeżonych przez jury, z samym jury, dyrektorami teatrów, aktorami, pedagogami i dramatopisarzami.
- relacja Igi Jagodzińskiej z warsztatów w Obrzycku
CZYTAJ DALEJ
Intensywnie, ale czy efektywnie? - Karol Suszczyński o warsztatach w Obrzycku
SZKIC | 02.10.2018
O
warsztatach dramatopisarskich organizowanych w Obrzycku słyszałem nie raz.
Mówili o nich znajomi, którzy byli tam uczestnikami, informowały artykuły w
prasie drukowanej czy na portalach internetowych, zawsze przychodziły na myśl w
chwili sięgania po kolejny, świeżo wydany tom Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży. Tym bardziej zaproszenie od
Zbigniewa Rudzińskiego do uczestnictwa w tegorocznym, dwudziestym siódmym już zjeździe,
przyjąłem z nieskrywaną radością.
CZYTAJ DALEJ
Trzy dni w Obrzycku - Karin Serres
SZKIC | 24.09.2018
Impresja na temat warsztatów dramatopisarskich w Obrzycku 8-10 września 2018. Pisze nasz gość specjalny - Karin Serres.
CZYTAJ DALEJ