Wróć

Czwórka z papieru i sznurka

  • Autor/Autorka

    Erhard Schmied

  • Wiek adresata

    od 4 lat

  • Zalecana na scenę

    dramatyczną

  • Opracowanie

    Justyna Ilasz

Tematy

    1. samoakceptacja
    2. relacje
    3. przedmioty
    4. dorastanie
    5. zmiana
    6. wsparcie
    7. dziecko
    8. współpraca
    9. wyobraźnia
  • Obsada

    Anna-Joanna-Marianna-Katarzyna-Jadwiga-Diana-Takasiaka, ksieżniczka; Fanti, fantazyjny zwierzak; Grrr, potwór; Gryzmołek

  • Streszczenie

    Po południu w pustym przedszkolu obrazki narysowane przez dzieci ożywają. Gryzmołek próbuje wstać. Pomaga mu Fanti, a Grrr stara się ich przestraszyć. Takasiaka wychodzi z ramy zawieszonej na ścianie i mówi wierszem do pozostałych obrazków, że są nieudane i skończą w koszu, a nie na ścianie jak ona. Grrr buntuje się, ale Takasiaka nie ma zamiaru zmieniać zdania. Grrr bierze gumkę do mazania i grozi, że ją wymaże. Zastraszona księżniczka domalowuje im brakujące elementy. Proponuje im wspólną zabawę w ślub. Gryzmołek nie jest zadowolony. Postaci kłócą się, kogo z nich maluch najbardziej lubi. Rysunki marzą, by dzieci zabrały je do domu. Grrr opowiada o Krainie Głodnych Nożyczek. Fanti mówi o innych zagrożeniach: kleju, dziurkaczu, gumce, tłustych plamach. Ich historie pobudzają wyobraźnię: nożyczki w rękach Gryzmołka, rzucając wielki cień, stają się postacią z opowieści. Grrr go ratuje. Zmęczona Takasiaka wraca do ram z obawą, że ktoś ją zastąpi na obrazku. Pozostali obiecują pomoc w potrzebie. Jednak teraz zagrożeniem jest sprzątaczka wyrzucająca kartki do kosza. Bohaterowie chowają się do ramy obrazu księżniczki.

  • PRZESŁANIE

    Sztuka daje wgląd w sytuację obrazów zapomnianych przez dzieci lub wyrzuconych do kosza, obrazów, które domagają się poszanowania: ich świat żyje własnym życiem, żadne rysunki nie są złe.

  • Źródło pochodzenia tekstu

    Tłumaczenie z języka niemieckiego: Lila Mrowińska-Lissewska (przy współpracy Zbigniewa Rudzińskiego), Tytuł oryginału: „Vier aus Papier”

  • Lokalizacja

    20. numer Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży (2004 r.)

Powrót do góry strony